1. Voor het eerst in jaren weer minder vragen beantwoord
Sinds 2019 zat het aantal vragen aan De Druglijn onafgebroken in de lift. Sinds de COVID-crisis werd jaar na jaar een recordaantal vragen beantwoord. Het steeg tot 8.525 in 2022. Maar daar bracht 2023 een einde aan. Het totaal aantal beantwoorde vragen viel met 12% terug en klokte af op 7.504. De daling deed zich zowel voor in het aantal telefoongesprekken, chats als mails. Het totaal aantal beantwoorde vragen bestonden uit 3.241 telefoongesprekken, 2.040 mails en 2.223 chatgesprekken.
De stijging tot en met 2022 was voor een groot deel te verklaren door de forse stijging van het aantal chatgesprekken. De voorgaande jaren werd dan ook extra ingezet op de bereikbaarheid via chat. In 2019 werden de openingsuren een eerste keer uitgebreid. Tijdens de eerste lockdown van de COVID-crisis in maart 2020 werd beslist om die openingsuren nog eens te verdubbelen. Ook al ziet het er naar uit het dat aantal chatgesprekken in 2023 zijn plafond bereikte, ten opzichte van 2019 ligt het nog steeds bijna driemaal zo hoog.
Een stijging die daarentegen wel aanhoudt, is die van de gemiddelde beantwoordduur van de contacten. Vooral telefoongesprekken (+ anderhalve minuut), maar ook het beantwoorden van chats en mails (telkens een halve minuut) duurden langer dan ooit tevoren. Het toont dat wanneer mensen contact nemen, de vragen complexer of de nood aan een luisterend oor groter zijn geworden dan voordien.