Bijna alle jongeren gamen, bij 1 op 10 is er reden tot bezorgdheid
De VAD-leerlingenbevraging brengt sinds schooljaar 2013-’14 ook het gamegedrag van jongeren in het secundair onderwijs in kaart. Die cijfers zijn al een aantal jaar stabiel. Dat er veel gegamed wordt, is geen verrassing: 85% van de leerlingen zegt al eens gegamed te hebben.
De enquête bevat ook een screeningsvragenlijst (de verkorte VAT of Videogame Addiction Test) die peilt naar de nadelige gevolgen van het gamen. 1 op 10 van de jongeren die gamen behaalt daarop een score die valt in de categorie ‘mogelijk risicovol gamen’.
De balans herstellen met Game(L)over
VAD/De Druglijn ontwikkelde de online tool Game(L)over voor jongeren die problemen ervaren door het gamen, en voor hun ouders. Ze is volledig gratis terug te vinden op www.gamelover.be. De homepage stuurt de bezoeker door naar de tool voor de gamer, of naar de informatie voor ouders.
Jongeren die zich in een risicozone bevinden zijn zelf vaak geen vragende partij voor een denkoefening over het gamen. Daarom werd bij de ontwikkeling van Game(L)over getracht om zo nauw mogelijk aan te sluiten bij hun leefwereld, en om gebruik te maken van een aantal game-elementen. De tool heeft als uitgangspunt dat de jongere een nieuwe smartphone in gebruik neemt. De verschillende apps die de jongere daarbij ontdekt, en de berichtjes die binnenkomen, laten hem of haar stilstaan bij verschillende aspecten van het gamen. De apps bevatten onder andere een zelftest, zetten het gamen af tegen alle andere activiteiten in het leven van de jongeren, en laten hen nadenken over hun (vrije)tijdsbesteding.
Ouders hebben meer impact dan ze denken
De zone voor ouders is een interactieve website met tips over hoe het thema gamen in de opvoeding aan te pakken. In verschillende video’s leggen experten uit waarom gamen nu zo beklijvend is en waarom sommige mensen erdoor in de problemen komen. Ouders worden aangemoedigd om het gesprek aan te gaan met hun kind. In een oefening over deuropeners en deursluiters krijgen ze ook typische reacties voorgelegd die een gesprek kunnen bevorderen of eerder verlammen. De website onderstreept de invloed die ouders hebben en helpt hen om betrokkenheid te tonen en grenzen te stellen.
Influencercampagne brengt Game(L)over naar de jongeren
Game(L)over werd ontwikkeld door en voor begeleiders die met jongeren werken rond het thema gamen. Maar de tool staat perfect op zichzelf. Elke jongere die riskeert het game-evenwicht kwijt te raken, kan zelfstandig aan de slag met Game(L)over. En elke ouder die zich zorgen maakt over gamen, zal in de ouderzone advies vinden waar hij of zij mee verder kan.
Daarom lanceert VAD/De Druglijn vandaag een campagne om jongeren en ouders naar de tool toe te leiden. Deze campagne bestaat uit drie video’s, met in de hoofdrol drie jongeren die het thema gamen zelf door en door kennen. Frapsel, Abulic en Abdullah Waiss staan bij hun volgers op Twitch, YouTube en TikTok bekend om hun gamekunsten. Zij brainstormden samen met VAD/De Druglijn over de beste manier om Game(L)over bekend te maken bij jonge tieners. Uiteindelijk speelden ze zelf mee in de drie ludieke video’s die daar het resultaat van waren. Ze worden de komende twee weken ingezet als advertentie op YouTube en TikTok, specifiek gericht naar jongeren die geïnteresseerd zijn in gamen. Ouders kunnen de filmpjes tegenkomen op Facebook. Wie op de advertentie klikt, komt vanzelf uit op www.gamelover.be.
Ontdek alle video’s op het YouTube-kanaal van De Druglijn.